Door een beter label verhoog je de waarde van je woning.
Naast de overheid is de consument ook steeds actiever bezig met verduurzaming en besparingspotentieel. Bij veel consumenten staat terugverdientijd centraal, waarbij vooral gekeken wordt naar verlaging van energieverbruik.
Door verduurzaming krijg je ook een beter label en er is onderzoek gedaan naar de waardestijging ten gevolge daarvan.
Dit onderzoek is uitgevoerd door de NVM, afdeling Brainbay, en in het kort staan hier de belangrijkste bevindingen:
- Hoe duurzamer de woning, hoe hoger de woningwaarde. Een woning met label C brengt gemiddeld 7,9% meer op dan een vergelijkbare woning met een G-label.
- In een ruimere woningmarkt is de meerwaarde van een duurzame woning hoger dan in een krappere.
- Meerwaarde duurzame woning sinds stijging van energiekosten en minder krappe woningmarkt eind 2021 flink toegenomen.
- Aandacht voor duurzaamheid bij zowel verkoper als koper sterk toegenomen.
Wat ook opvalt in dit onderzoek is dat de woningvoorraad een gemiddeld hoger label heeft ten opzichte van 2015, en dat inmiddels 25% van de verkochte woningen over een A-label beschikt.
Verder blijkt dat hoe duurzamer de woning, hoe hoger de waarde. Dit komt mede doordat er minder aan energie hoeft te worden uitgegeven waardoor de koper meer over heeft voor een duurzame woning. Ter indicatie; met een verbetering van label G naar C gaat het gemiddeld gasverbruik omlaag van 1.365 m3 naar 1.070 m3 en met de huidige energieprijzen scheelt dit behoorlijk.
Een van de gevolgen van verduurzaming is dat sinds de stijging van de energieprijzen er een hogere “groene meerwaarde” aan een woning wordt gegeven. Er wordt meer betaald voor een goed geïsoleerde woning.
Bovendien levert een beter energielabel bij steeds meer hypotheekverstrekkers een rentekorting op, met lagere maandlasten tot gevolg.
Bij verkoop van een woning is duurzaamheid ook steeds belangrijker geworden.
De gemeten toename in “groene meerwaarde” van duurzame woningen valt goed samen met toegenomen interesse van kopers. In een enquête over duurzaamheid onder NVM makelaars, blijkt dat in de afgelopen drie jaar substantieel meer potentiële kopers vragen naar mogelijke verduurzamingsmaatregelen, de kosten hiervan, en naar specifieke maatregelen zoals zonnepanelen en isolatie.
Wil je hier en over andere woningzaken meer weten neem dan contact met ons op, dat kan uiteraard via de mail, telefoon en/of social media.